Pagina principala Trenuri Autobuze Metrou

Trenurile

Introducere

Operatorul național al căilor ferate este Căile Ferate Române (C.F.R.), care operează pe rețea împreună cu alte firme de transport private.

Transportul feroviar de mărfuri și călători a înregistrat o scădere dramatică de la nivelurile record din 1989, în special datorită scăderii produsului intern brut de-a lungul anilor 90 și a concurenței transportului rutier. În 2004, pe căile ferate au fost transportați 8,64 miliarde pasageri-km în 99 de milioane de călătorii și 73 de milioane tone metrice, sau 17 miliarde tone-km de marfă. Totalul combinat reprezintă aproximativ 45% din totalul cantităților transportate în țară. În anul 2007 au fost puse în circulație 1600 trenuri, din care cea mai mare parte erau trenuri locale (personale).

Transportul feroviar de marfă

Până în anul 2000, compania de stat CFR Marfă a deținut monopolul transportului feroviar de marfă. În anul 2000, Autoritatea Feroviară Română a licențiat prima companie privată de transport de marfă. În anul 2006, operatorii privați reprezentau 25% din piața de transport feroviar de marfă, și erau în număr de 30, dintre care lider incontestabil era Grupul Feroviar Român, urmat de Servtrans Impex București, Unifertrans București și Transferoviar Grup Cluj-Napoca. În același an, piața de transport reprezenta în jur de 6,5 milioane de tone/lună. În anul 2007, volumul mărfurilor transportate feroviar au însumat aproximativ 800 milioane euro, în creștere cu 10% față de 2006. În anul 2006, în transportul feroviar de marfă existau în total 23.100 angajați.

Legături cu alte țări vecine

România are legături feroviare cu toate țările vecine. Dacă pentru Ungaria, Serbia și Bulgaria trecerea frontierei nu pune nicio problemă, în cazul Ucrainei și Republicii Moldova se face schimbarea de ecartament de la 1435 mm la 1524 mm. Singura linie care trece printr-o graniță și este electrificată este între Curtici (RO) și Leucușhaz (HU), electrificarea fiind dată în exploatare pe 13 decembrie 1975.

Probleme si solutii in transportul ferovial

Eficienta si confortul trenurilor

Un factor in caderea popularitatii transportului ferovial de stat, pe langa popularizarea celui rutier, a fost confortul si eficienta trenurilor. Viteza medie a trenurilor din Romania in 2019 a fost de aproximativ 70 km/h, cu mult in urma fata de Japonia, Franta si Spania unde viteza medie a trenurilor este de aproximativ 200km/h. Viteza nu este singura problema, confortul pasagerilor, de multe ori lasa de dorit. De asemena pot si intarzieri care pot ajunge de la minute la ore. Acesti factori fac pasagerii sa se gandeasca de 2 ori inainte sa isi cumpere un bilet de tren.

Tren de mare viteza din Japonia Tren de mare viteza din Japonia
Tren Tren din Romania
Interior tren Japonia Interiorul unui tren din Japonia
Interior tren Romania Interiorul unui tren din Romania

Solutia pentru aceste probleme este modernizarea trenurilor, chiar inlocuirea locomotivelor si vagoanelor vechi cu unele noi, moderne si modernizarea sinelor de tren pentru a putea sustine noile trenuri si vitezele acestora.
In acest moment cel mai rapid tren din Romania este trenul de lux Astra Trans Carpatic. El poate atinge viteze de 200km/h, dar este limitat de tehnologia veche a sinelor de tren, trebuind sa fie actualizate pentru a putea fi folosit la capacitatea lui maxima. Trenul este unul privat.
Mai jos putem vedea trenul si conditiile din el. Cu investitii de la guvern, mare parte a trenurilor CFR ar putea arata ca Astra Trans Carpatic.